2010-06-14

En rest av det gamla Sverige

Miss inte Amanda Briheds text i Aftonbladet om tvångssteriliseringar:
Jag får ofta höra att det inte är en rättighet att få barn. Men har staten verkligen rätten att stjäla möjligheten? Att förbjuda? Jag och många tusen med mig sörjer varje dag en möjlighet och ett liv vi blivit bestulna. Jag längtar till dagen då jag också får kalla mig människa, medborgare, kvinna och mamma. Hur många år till måste jag vänta?
Denna obehagliga rest av det gamla Sverige bör omedelbart upphöra. Sverige har tyvärr en historia av tvångssteriliseringar som inte bör glömmas bort, det beräknas att uppemot 60 000 steriliserades av olika anledningar. Att det ens finns en rest av denna fruktansvärda procedur kvar är för mig ett mysterium.

På samma tema: Amanda Brihed, Mina moderata karameller, Liberati.
 
Blogg listad på Bloggtoppen.se